Techniki modelowania 3D

Techniki modelowania 3D

Najpopularniejsze techniki modelowania 3D

Chyba każdy wie, czym jest modelowanie 3D i umie przywołać w myślach widziany gdzieś model 3D. Istnieją różne techniki modelowania 3D, niektóre bardzo proste, inne wymagają większej uwagi. Jednak zanim przejdziemy do ich omówienia, przypomnijmy czym jest i na czym polega modelowanie 3D.

Modelowanie 3D – definicja

Najprościej mówiąc modelowanie jest procesem tworzenia i modyfikacji obiektów trójwymiarowych. Odbywa się to za pomocą specjalnego programu komputerowego. Program ten nazywany jest modelerem. W programie znajduje się zestaw narzędzi niezbędnych do wykonania modelu, a zwykle również zbiór podstawowych figur geometrycznych, które można wykorzystać podczas pracy nad modelem. Do figur tych zalicza m.in. się prostopadłościany, kule i torusy.

Techniki modelowania 3D – przegląd

Techniki modelowania można podzielić ze względu na stopień trudności wykonania modelu. Najprościej tworzy się siatkę wielokątów. Ale przejdźmy do konkretów – jakie są najpopularniejsze techniki modelowania 3D?

Techniki podstawowe

Obiekty 3D zbudowane są z siatek wielokątów albo definiowane za pomocą krzywych lub powierzchni parametrycznych. Jeśli chodzi o siatkę wielokątów, obiekt można bardzo łatwo deformować, np. skręcać lub wyginać. W przypadku krzywych parametrycznych jest inaczej, z reguły tworzą gładkie powierzchnie.

Techniki złożone

Do technik złożonych modelowania 3D zaliczamy:

– Wytłaczanie – dwuwymiarowe przekroje uzyskują głębokość dzięki przesuwaniu przekrojów wzdłuż ścieżki. Niekiedy możliwe są inne działania na przekrojach.

– Bryły obrotowe – powstają na skutek obrotu przekrojów dwuwymiarowych wokół własnej osi.

– CSG (ang. Constructive Solid Geometry) – nowe bryły powstają poprzez łączenie innych brył regularyzowanymi działaniami boolowskimi: sumą, częścią wspólną i różnicą.

– Subdivision surfaces – jedna, nieskomplikowana bryła stanowi zarys obiektu, a program umożliwia nadanie jej bardziej organicznego kształtu.

– Mapy wysokości – tworzenie map, w których wysokość danego punktu uzależniona jest od jego barwy.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to Top